روغن موتور خودرو کار روان کردن قطعات موتور و کاهش اصطکاک و افزایش طول عمر موتور می شود. در واقع تعویض روغن موتور و انتخاب بهترین روغن موتور بسیار حائز اهمیت است و باید صاحب ماشین نسبت به شرایط خودرو خود باید به تعویض روغن موتور خود بپردازد.
روغن موتور دو کارایی مهم برای خودرو به ویژه موتور خودرو دارد یکی از آن کارهایی که روغن موتور انجام می دهد این است که قطعات فی داخل موتور را روان کاری کرده و اصطکاک را کاهش می دهد تا این قطعات به آرامی حرکت کنند.یکی دیگر از وظایف روغن موتور این است که به پخش و توزیع مناسب گرما در موتور کمک کرده و مانع از ذوب قطعات در اثر حرارت زیاد یا آسیب به آنها می شود.
آخرین کاری که روغن موتور انجام می دهد این است که کثیفی و ذرات ریز را جمع کرده و آنها را در فیلتر روغن موتور قرار می دهد. اگر در زمان تعویض روغن موتور
از مناسب ترین و بهترین روغن موتور برای خودرو خود استفاده کنید باعث می شود روغن به درستی به وظیفه خود عمل نکند و به مرور زمان به موتور و سایر اجزا آسیب وارد کند.
روغن موتور از دو جز روغن پایه و ادتیو ( مواد افزودنی ها ) تشکیل شده اند . روغن پایه موجب میشود که روغن موتور ، روانکاری قسمت های متحرک را انجام دهد و اصطکاک کاهش یابد . ولی از آنجایی که روغن به تنهایی برای حفاظت موتور کافی نمی باشد ، از مواد دیگری به منظور جلوگیری از خراب شدن روغن پایه تحت شرایط دمایی موتور و همچنین حفاظت بیشتر موتور استفاده میشود که به آن افزودنی می گویند . افزودنی ها که در فرمولاسیون روغن موتور شرکت میکنند ، عبارتند از :
ادتیوهای پاککننده : برای پاکیزه نگه داشتن موتور استفاده میشود ، چون آلودگی های مختلف را در حالت معلق نگه میدارد و مانع از نشستن آن ها بر روی قطعات موتور میشود .
بازدارنده های خوردگی و زنگزدگی : موتور را از آب و اسید های تشکیل شده محافظت می نماید .
آنتی اکسیدان ها : از اکسیداسیون روغن و در نهایت تشکیل لجن جلوگیری می نماید .
مواد ضد سایش : یک فیلم روی سطح ف تشکیل میدهند تا از برخورد ف با ف جلوگیری نمایند .
اصلاحکنندههای ویسکوزیته : به جریان روغن موتور کمک میکند .
روغن ها در ابتدا در داخل کارتابل یا مخزن روغن ریخته می شوند به محض استارت خوردن موتور، پمپ روغن (اویل پمپ) نیروی خود را از طریق زنجیر یا چرخ دنده از میل لنگ موتور دریافت می کند و روغن را در کانال های موتور پمپ می کند.روغن موتور بعد از عبور از پمپ و قبل از رسیدن به موتور به منظور پاک سازی و کنترل فشار آن از اجزای دیگری به نام سوئیچ فشار شکن و فیلتر روغن نیز عبور می کنند.
روغن های پایه معدنی(مینرال)
روغن های مصنوعی(سنتتیک)
روغن های حاصل از ترکیب پایه معدنی و مصنوعی (نیمه سنتتیک)
روغن های حاصل از بهینه سازی پایه معدنی( پایه نسل جدید)
روغن های پایه تصفیه ای(مونو گرید)
روغن موتور مینرال
نوعی روغن است که از طریق نفت خام تولید شده و روغن رایجی ست که در تمامی خودروها استفاده میشود.چون در فواصل کوتاه نیاز به تعویض دارد بیشتر برای خودروهای قدیمی کاربرد دارد.
روغن موتور سنتتیک
نوعی روغن است که براساس ترکیبات شیمیایی تولید شده است و اولین روغن موتور بکار رفته در موتورهای جت است .این نوع روغن به جهت دارا بودن انواع مختلف با مواد تشکیل دهنده متفاوت از لحاظ کیفیت و مقاومت بالا نسبت به بقیه روغن موتورها متمایز است و باعث افزایش مصرف آن نسبت به مینرال شده است.
روغن موتور نیمه سنتتیک
مخلوطی است از روغن موتور سنتتیک و مینرال ( ارگانیک ) ، این نوع روغن کیفیت روغن های سنتتیک را ندارد اما در شرایط سخت ، نظیر دماهای بالا و یا بار زیاد عملکرد بهتری نسبت به نوع مینرال دارد و بیشتر برای وانت ها مصرف می شود و قیمت آن نیز کمی بیشتر از مینرال هاست.
درباره این سایت